Blog
Hoe boost je de verkoop van de nieuwe collectie na Fashion Week?
De periode van de Fashion Weeks is weer aangebroken. Na New York en Londen is het komende week de beurt aan Milaan. Nadat er een spetterende show op de catwalk is gegeven, moet de kleding ook in de winkel gepromoot worden. De laatste jaren zien we een aantal opvallende ontwikkelingen om instore sales te stimuleren.
See-now-buy-now
Traditioneel werd de Fashion Week twee keer per jaar georganiseerd in aanloop naar de seizoenswisseling, waarbij in het voorjaar de herfst/winter collectie werd getoond en in het najaar de lente en zomer collectie. Maar tijden veranderen, ook in de wereld van fashion. Consumenten verwachten de catwalk creaties eerder in de winkel en willen geen half jaar meer wachten. Sinds 2016 zien we daarom dat veel modemerken ook in-season shows geven met kleding die direct in de winkels verkrijgbaar zijn. De Council of Fashion Designers of America (CFDA) heeft zelfs een richtlijn ontwikkeld voor de nieuwe stijl van modeshows. Met de steeds grotere opkomst van e-commerce wordt een see-now-buy-now effect gecreëerd, waarbij consumenten de outfits al online kunnen kopen terwijl deze nog op de catwalk geshowd worden.
Strategie bepalen
Off-catwalk en in-store
Modemerken pakken steeds grootser uit bij de modeshows op de Fashion Week in modehoofdsteden New York, Londen, Milaan en Parijs en maken er een waar spektakel van. Maar dit spektakel is voornamelijk bedoeld voor de inkopers van modewinkels, VIP’s en beroemdheden, de pers, en mode-influencers. Om de uiteindelijke doelgroep, de consument, te bereiken wordt er veel geïnvesteerd in multimedia campagnes . De veranderingen in de fashion cycle hebben daardoor ook effect op de time-to-market van instore campagnes. Waar het vroeger nog een half jaar duurde voordat de collecties (met bijbehorende campagnematerialen) in de winkel lagen, moet dit nu bijna gelijktijdig gebeuren. De instore beleving moet zo snel mogelijk aansluiten bij de catwalk experience.
Campaign fulfilment
Collectie-ondersteunende campagnes zijn onmisbaar voor de instore verkoop van de collectie. Ook in recent onderzoek werd weer bevestigd dat veel consumenten pas in de winkel besluiten welk merk of product ze kopen. Daarom is het zo belangrijk dat er minstens net zoveel aandacht is voor de uitrol van een campagne als voor het ontwerp van de campagne. Met behulp van een goed georganiseerd proces waarbij goede communicatie, flexibiliteit, een betrouwbaar internationaal netwerk en de juiste tooling onmisbaar zijn, is het mogelijk om de time-to-market van een paar maanden terug te brengen naar slechts enkele dagen. Zo is overal ter wereld in no-time de instore ervaring net zo goed als de ervaring op de fashion week en krijgt de verkoop van de nieuwe collectie een boost! Benieuwd hoe wij daarbij kunnen helpen? Neem contact op met één van onze specialisten!