Blog
Hoe interior branding kan helpen met het personeelstekort in de zorg
Medewerkers zijn de kern van elke zorginstelling. Zij maken het verschil in de beleving van patiënten, maar hoe zorg je ervoor dat ze gemotiveerd en betrokken blijven? En hoe voorkom je dat ze oversappen naar een andere werkgever?
Wanneer medewerkers zich gewaardeerd voelen en zich thuis voelen in hun werkomgeving, heeft dat een positieve invloed op de kwaliteit van de zorg die zij verlenen. Daarom is het belangrijk om te investeren in een sterke merkidentiteit en een omgeving die zowel patiënten als medewerkers aanspreekt. Door een sterke merkidentiteit te verankeren in de fysieke omgeving, creëer je een plek waar medewerkers graag willen werken én blijven. Dit maakt jouw zorginstelling aantrekkelijker, zelfs in tijden van personeelsschaarste.


Strategie bepalen
Interior branding? Maarde zorg staat al onder druk!
Juist in tijden van een hoge druk op de zorg is het van belang het merk, het ziekenhuis of de zorginstelling onder de loep te nemen. Ik hoor je denken, ‘Nu? Mijn personeel heeft het te druk, en jij wilt dat we gaan investeren in de zorg?’ Precies! De afgelopen jaren waren intensief, en dat maakt een inspirerende werkomgeving nóg belangrijker.
Potentiële medewerkers hebben een keuze. En als jij niet méér kunt bieden dan andere zorginstellingen, hoe creëer je dan toch die voorkeur voor jouw zorginstelling? Door te investeren in het creëren van een aantrekkelijk omgeving die past bij de merkidentiteit. Een goed doordachte interior branding maakt jouw organisatie herkenbaar, onderscheidend en aantrekkelijk. Werknemers voelen zich meer betrokken, identificeren zich met het merk en worden zelfs ambassadeurs—op het werk én daarbuiten.
" Elke potentiële werknemer op de arbeidsmarkt heeft een keuze. Als je niet meer kunt bieden dan je concurrenten, hoe trek je ze dan aan naar je zorginstelling? "
Breng je merk tot leven op de werkvloer: leer van andere sectoren
Om je merk tot leven te brengen hoef je niet alleen naar directe concurrenten te kijken. Kijken naar andere sectoren kan ook waardevol zijn. Hotelketen Hilton is een goed voorbeeld van een bedrijf dat zich richt op het versterken van de band tussen medewerkers en het merk. Naast hotelketen Hilton werkt creditcard verstrekker ICS ook aan het versterken van het merk op de werkvloer, bijvoorbeeld door alle uitingen te rebranden en dit sterk terug te laten komen in de omgeving. Door het merk en de boodschap op alle kantoren prominent te laten zien wordt het verankerd in de bedrijfscultuur en ontstaat er een sterke verbondenheid tussen de medewerkers en het merk. Leer van deze sectoren en pas hun methoden toe om je eigen merk te versterken. Wij vertellen je graag hoe wij interior branding hebben ingezet voor bijvoorbeeld het merk ICS.
Meer weten over rebranding in de zorg?
Download dan nu onze whitepaper!
Ga naar onze pagina zorg rebranding
RGN heeft bewezen succesvolle rebrandingstrajecten uitgevoerd voor gerenommeerde ziekenhuizen en zorginstellingen, zoals het Radboudumc, ’S Heeren Loo, Dimence, Sanquin, az groeninge, Beatrixziekenhuis, OLVG, Antoni van Leeuwenhoek, Isala en het Ziekenhuis Netwerk Antwerpen. We bieden op maat gemaakte oplossingen die de identiteit van jouw organisatie versterken en de merkbekendheid vergroten.
Laat ons ook jouw instelling naar een hoger niveau tillen!