Blog

Hoe interior branding kan helpen met het personeelstekort in de zorg

Alle medewerkers in een ziekenhuis of zorginstelling spelen een belangrijke rol in de beleving van patiënten, maar hoe houd je de medewerkers tevreden en gemotiveerd? En hoe voorkom je dat ze aan de slag gaan bij een andere werkgever? 

Wanneer medewerkers zich gewaardeerd voelen en zich thuis voelen in hun werkomgeving, heeft dat een positieve invloed op de kwaliteit van de zorg die zij verlenen. Daarom is het belangrijk om te investeren in een sterke merkidentiteit en een omgeving die zowel patiënten als medewerkers aanspreekt. Het ziekenhuis of de zorginstelling als merk behandelen helpt daarom bij het behouden van medewerkers en het aantrekken van nieuw talent, ook in tijden van hoge druk op de zorg. 

Illustratie van een medisch team met diverse zorgverleners, waaronder artsen, verpleegkundigen en een zorgverlener die een patiënt in een rolstoel duwt
Group 79
De tekst emergency weergegeven op een gevel van een gebouw, vermoedelijk een ziekenhuis

Strategie bepalen

Interior branding? Maar er ligt al zo'n hoge druk op de zorg

Juist in tijden van een hoge druk op de zorg is het van belang het merk, het ziekenhuis of de zorginstelling onder de loep te nemen. Ik hoor je denken, ‘Nu? Mijn personeel heeft het te druk en jij wilt dat we investeren in de zorg’. Dat klopt, de afgelopen jaren waren erg intensief. Investeer daarom in een omgeving waar jouw medewerkers niet alleen willen zijn, maar ook willen blijven. Want als een potentiële werknemer op de arbeidsmarkt kan kiezen en jij niet méér kunt bieden dan anderen, hoe creëer je dan toch die voorkeur voor jouw zorginstelling? Door te investeren in een aantrekkelijke omgeving die past bij de merkidentiteit, kan een voorkeur voor jouw zorginstelling ontstaan. Is het een goede boodschap en is deze goed zichtbaar, dan voelen medewerkers zich meer betrokken en gaan ze voor het merk staan, misschien vertellen ze er zelfs over op verjaardagen. Op deze manier kun je je als merk onderscheiden en positioneren als aantrekkelijk.

" Elke potentiële werknemer op de arbeidsmarkt heeft een keuze.
Als je niet meer kunt bieden dan je concurrenten, hoe trek je ze dan aan naar je zorginstelling? "

Breng je merk tot leven op de werkvloer: leer van andere sectoren

Om je merk tot leven te brengen hoef je niet alleen naar directe concurrenten te kijken. Kijken naar andere sectoren kan ook waardevol zijn. Hotelketen Hilton is een goed voorbeeld van een bedrijf dat zich richt op het versterken van de band tussen medewerkers en het merk. Naast hotelketen Hilton werkt creditcard verstrekker ICS ook aan het versterken van het merk op de werkvloer, bijvoorbeeld door alle uitingen te rebranden en dit sterk terug te laten komen in de omgeving. Door het merk en de boodschap op alle kantoren prominent te laten zien wordt het verankerd in de bedrijfscultuur en ontstaat er een sterke verbondenheid tussen de medewerkers en het merk. Leer van deze sectoren en pas hun methoden toe om je eigen merk te versterken. Wij vertellen je graag hoe wij interior branding hebben ingezet voor bijvoorbeeld het merk ICS. 

Meer weten over rebranding in de zorg?
Download dan nu onze whitepaper!

Ga naar onze pagina zorg rebranding

RGN heeft bewezen succesvolle rebrandingstrajecten uitgevoerd voor gerenommeerde ziekenhuizen en zorginstellingen, zoals het Radboudumc, ’S Heeren Loo, Dimence, Sanquin, az groeninge, Beatrixziekenhuis, OLVG, Antoni van Leeuwenhoek, Isala en het Ziekenhuis Netwerk Antwerpen. We bieden op maat gemaakte oplossingen die de identiteit van jouw organisatie versterken en de merkbekendheid vergroten. 

Laat ons ook jouw instelling naar een hoger niveau tillen!

Is jouw merk er ook klaar voor?Stuur een bericht en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Liever nu contact?
Bel ons op +31 88 987 99 00




    Andere
    nieuwsitems