Blog

In 5 stappen een nieuwe gemeente-huisstijl implementeren

De Rijksoverheid decentraliseert. Voor veel gemeenten betekent dit dat zij extra taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden krijgen toebedeeld. Door deze overvloed aan taken kunnen veel (kleinere) gemeenten de werkzaamheden niet meer aan. De herindeling/samenvoeging van gemeenten zorgt voor grotere gemeenten, die beter uitgerust zijn om alle taken op zich te nemen. Zo’n gemeentelijke fusie heeft betrekking op bijzonder veel aspecten. Eén daarvan is een nieuwe huisstijl.

Pas wanneer overal in de nieuwe herindelingsgemeente met de nieuwe naam en huisstijl gecommuniceerd wordt, is het voor inwoners en overige belanghebbenden duidelijk dat het om één gemeente gaat. Maar wat gaat er aan vooraf? Hoewel elke herindeling uniek is èn om een andere aanpak vraagt, afhankelijk van de gestelde randvoorwaarden, is er een aantal stappen die het huisstijltraject stroomlijnen.

 

Group 79

5-stappenplan

RGN heeft het 5-stappenplan opgesteld, dat ervoor zorgt dat de huisstijlwijziging van de betrokken gemeenten georganiseerd en overzichtelijk verloopt.

Stap 1: Impactanalyse en inventarisatie
Stap 2: Planning en budget
Stap 3: Materialisatie
Stap 4: Productie en montage
Stap 5: Launchdatum

Strategie bepalen

Stap 1: impactanalyse en inventarisatie

Ze zeggen niet voor niets: een goed begin is het halve werk. Om een huisstijlwijziging goed uit te kunnen voeren, is inzicht in wat er aangepast moet worden noodzakelijk. Wat is de huidige situatie en wat is de gewenste situatie? Welke items zijn voorzien van de oude huisstijl? En moeten deze in de nieuwe huisstijl ook terugkomen? Een impactanalyse levert een rapportage op met daarin een minimum en maximum scenario, gekoppeld aan een reële inschatting van benodigd budget en haalbare planning.

Daarnaast levert de inventarisatie een lijst op met alle huisstijldragers. Het blijkt dat veel gemeenten er in deze fase achter komen dat ze meer huisstijldragers hebben dan ze dachten, waarvan lang niet alles terug hoeft te komen in de nieuwe huisstijl. Burgerzaken is bijvoorbeeld een belangrijk onderdeel van de gemeente, maar waar beperkt rekening mee wordt gehouden. Onder deze afdeling vallen onder meer de BABS en de BOA’s, maar ook het personeel dat staat in de openbare ruimtes van gemeentehuizen, sporthallen en zwembaden.

Stap 2: planning en budget

De impactanalyse levert een rapportage op dat geldt als basis om gefundeerde keuzes voor een implementatiescenario te maken, om vervolgens de planning en het budget daarop af te stemmen. De ervaring leert dat er bij het samengaan tussen één of meerdere gemeenten vaak wordt gekozen voor een scenario dat ergens het midden houdt van een gefaseerde en een big-bang implementatie. Daarbij worden prioriteiten gesteld op basis van tijd, financiën, impact en/of communicatiedoelen.

Aan de hand van het gekozen scenario en de inventarisatielijst wordt er per categorie huisstijldragers bepaald wanneer en wat voor dragers geïmplementeerd worden. Het is aan te raden om hiervoor werkgroepen in te richten die verantwoordelijk zijn voor verschillende dragers. Deze fase leent zich er ook goed voor om te kijken naar besparingen. Deze besparingen kunnen gerealiseerd worden aan te haken op bestaande projecten (met name op het gebied van ICT), te rationaliseren en te kiezen voor natuurlijke vervangingsmomenten.

Stap 3: Materialisatie

Wanneer het designbureau het nieuwe logo en de huisstijl oplevert, moeten de ontwerpen specifiek gemaakt worden voor de verschillende dragers, zodat op elke drager de huisstijl optimaal tot z’n recht komt, maar er wel een uniforme, consistente en coherente uitstraling ontstaat.

Stap 4: Productie en montage

Als uiteindelijk duidelijk is welke dragers gewijzigd moeten worden, is het tijd voor de leveranciersselectie en kan de productie worden opgestart en de montage worden in gepland.

Stap 5: launchdatum

Eindelijk is het zo ver, de lancering van het nieuwe logo! Vanaf vandaag is de nieuwe gemeente officieel live! In de gehele gemeente prijkt dit nieuwe logo, de oude logo’s zijn niet meer te vinden. Een goed begin voor de nieuwe gemeente en haar bewoners. Nu is het alleen zaak om de huisstijl overal consistent te blijven gebruiken en goed te beheren.

Dit kan met de online brandportal, die is ontwikkeld door RGN. Al heel wat merken maken gebruik van de online tool, want na de onthulling van de nieuwe huisstijl is het belangrijk, dat alle betrokkenen de huisstijl consistent toepassen, gebruiken en goed managen. 

Meer weten? Neem contact op met Tom Dijk.

Is jouw merk er ook klaar voor?Stuur een bericht en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Liever nu contact?
Bel ons op +31 88 987 99 00




    Andere
    nieuwsitems