Blog

Interior branding in de zorg: dit doet het met de patiëntervaring

In de dynamische zorgsector is het creëren van een optimale patiëntervaring cruciaal. Want of je het nu wil of niet, het moment dat de patiënt voet in jouw zorginstelling zet, is bepalend voor hun eerste indruk van de kwaliteit van de zorg. Daarnaast speelt het ook mee voor hun vertrouwen en comfort gedurende het gehele traject.  Door het interieur in te zetten als een verlengde van je merk, kun je de ervaring van de patiënt, terwijl die zich door jouw zorginstelling beweegt, verbeteren. Hoe je dat doet? Met interior branding!  

Drie getekende mensen in een zorg uniform geplaatst op een lichtblauwe achtergrond
Group 79

In het eerste deel van ons tweeluik bespraken we de impact van interior branding op de employee journey en de relatie met dubbele vergrijzing. Nu duiken we dieper in op de kracht van interior branding voor de patiëntervaring. Hierbij staan twee concepten centraal: de patient journey en de healing environment. 

Een kind met een beperking in een rolstoel wordt verzorgd en gewassen door een verpleegster

Strategie bepalen

Patient Journey: de patiënt centraal

De reis die een patiënt aflegt binnen een zorginstelling of ziekenhuis, oftewel de ‘patient journey’, is van groot belang voor hun perceptie van de kwaliteit van de zorg en de algehele sfeer binnen de zorginstelling. Interior branding kan op alle momenten van de patient journey een positieve rol spelen, van de wachtruimte tot de behandelkamer en de nazorg. Door de patient journey centraal te stellen creëer je een omgeving die comfort, duidelijkheid en een gevoel van welkom uitstraalt. 

Dit draagt bij aan: 

  • Het herstel van de patiënt: het creëert een prettige omgeving van  rust en comfort;
  • Een versterkte merkperceptie: de identiteit van de zorginstelling wordt versterkt;
  • Naadloze toegang: eenvoudige toegang tot de zorg, of het nu gaat om het maken van een afspraak, het vinden van informatie, of het contact opnemen met de zorginstelling. 

Healing Environment: een helende omgeving voor iedereen

Is er binnen jouw ziekenhuis of zorginstelling een “healing environment”? Een healing environment is meer dan een mooi interieur. Het is een ruimte ontworpen met als doel het welzijn en de gezondheid van de gebruikers te bevorderen. Het richt zich dus op stressreductie, rust, veiligheid en kwaliteit. Een rustgevende, positieve en ondersteunende ruimte, gerealiseerd door interior branding, draagt bij aan:

  • Vertrouwen en veiligheid: patiënten voelen zich meer op hun gemak en ervaren minder stress; 
  • Herstelproces: een prettige omgeving van rust en comfort bevordert het herstelproces; 
  • Welzijn van de medewerkers: in een omgeving die stress vermindert en welzijn bevordert, kunnen professionals hun taken efficiënter en met meer voldoening uitvoeren. 
De ingang van de spoedeisende hulp van het ziekenhuis radboudumc wat staat vermeld op de gevel

Strategie bepalen

Interior branding: een investering die zich terugbetaald

Hoewel de zorgsector onder hoge druk staat, is investeren in een sterke merkidentiteit en een aantrekkelijke werkomgeving een strategie die op lange termijn zijn vruchten afwerpt. Door interior branding te omarmen en jouw merk verder uit te bouwen, kunnen zorginstellingen niet alleen de patiëntenzorg verbeteren, maar ook een sterke positie innemen in de arbeidsmarkt. Het stelt je in staat om het personeelstekort aan te pakken en een cultuur te creëren van betrokkenheid, welzijn en succes.

Benieuwd hoe de kracht van interior branding het werkplezier van medewerkers kan verbeteren? Lees dan het eerste deel van onze tweeluik interior branding: een luxe of absolute noodzaak?’. 

Meer weten over rebranding in de zorg?

RGN heeft bewezen succesvolle rebrandingstrajecten uitgevoerd voor gerenommeerde ziekenhuizen en zorginstellingen, zoals het Radboudumc, ’S Heeren Loo, Dimence, Sanquin, az groeninge, Beatrixziekenhuis, OLVG, Antoni van Leeuwenhoek, Isala en het Ziekenhuis Netwerk Antwerpen. We bieden op maat gemaakte oplossingen die de identiteit van jouw organisatie versterken en de merkbekendheid vergroten. Lees meer op www.rgn.nl/zorg-rebranding.

Is jouw merk er ook klaar voor?Stuur een bericht en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Liever nu contact?
Bel ons op +31 88 987 99 00




    Andere
    nieuwsitems