Blog

Interior branding in de zorg | een luxe of absolute noodzaak?

De zorgsector staat voor grote uitdagingen: vergrijzing, toenemende complexiteit van de zorg en krapte op de arbeidsmarkt. Deze uitdagingen onderstrepen het belang om je als zorginstelling te onderscheiden en talent aan te trekken en te behouden.

Een sterke merkidentiteit en een aantrekkelijke werkomgeving zijn hierbij essentieel. En interior branding speelt hierin een cruciale rol.

Drie getekende mensen waarbij één verpleegster een vrouw in een rolstoel duwt en er een arts voor staat
Group 79

Transformeer je zorginstelling in een baken van inspiratie

In deze tweeluik geven we vier inzichten gerelateerd aan interior branding die jouw zorginstelling naar een hoger niveau kunnen tillen. Want waar waarden op papier vaak verstoffen, brengt interior branding ze tot leven. Door merkwaarden zichtbaar te maken en dit op een consistente manier in alle ruimtes terug te laten komen creëer je een omgeving waarin mensen het merk beter leren begrijpen en geïnspireerd raken tot het zijn van een ambassadeur voor het merk.

Twee vrouwen in gesprek met elkaar

Strategie bepalen

De Employee Journey: Een reis van verbinding

De reis die medewerkers maken, vanaf het moment dat ze overwegen bij een organisatie te werken tot het moment van vertrek, ook wel de ‘Employee Journey’ genoemd, wordt sterk beïnvloed door de werkomgeving. In welke mate zijn zij in staat om een fysieke en emotionele band met hun werkomgeving te ontwikkelen? Door te investeren in een werkomgeving die de identiteit van je organisatie weerspiegelt en waar het merk aanwezig is in alle ruimtes, creëer je een plek waar medewerkers zich thuis voelen en gemotiveerd raken.

Interior branding speelt hierin een sleutelrol, het creëert:

  • Een omgeving die de waarden en doelen van de organisatie weerspiegelt;
  • Verankering van het merk en de boodschap in de bedrijfscultuur;
  • Een versterkte verbondenheid tussen de medewerkers en het merk;
  • Een verhoogde betrokkenheid en tevredenheid onder medewerkers;
  • Een versterkte aantrekkelijkheid van de zorginstelling als werkgever.

"Interior branding versterkt de verbondenheid
tussen medewerkers en het merk"

Wat kan RGN hierin betekenen voor jouw zorginstelling?

RGN is een expert in op maat gemaakte huisstijlimplementatie projecten die niet alleen de identiteit van jouw zorgorganisatie versterken, maar ook de merkbekendheid significant vergroten. Met succesvolle projecten bij gerenommeerde zorginstellingen zoals ZNA, Isala en ‘s Heeren Loo, is RGN jouw ideale partner voor een transformatie die de medewerker- en patiënttevredenheid verhoogt. 

 

Hoofdingang ziekenhuis Isala met gevelnaam en bewegwijzeringspaal, projectmanagement en implementatie door RGN

Dubbele vergrijzing: kansen in de vergrijzende samenleving

Dubbele vergrijzing, het fenomeen waarbij zowel het aantal ouderen in de bevolking toeneemt als de gemiddelde leeftijd stijgt, brengt extra uitdagingen met zich mee voor de zorgsector. Het tegengaan van dit fenomeen vereist een veelvoud aan aanpakken, waaronder investeren in opleiding en ontwikkeling van zorgprofessionals, het promoten van zorgberoepen en het verminderen van de werkdruk. Maar ook interior branding speelt hierin een grote rol. Want hoe creëren we een werkomgeving waarin alle leeftijdsgroepen zich thuis voelen, optimaal presteren en met plezier hun werk doen? Interior branding biedt hierbij goede kansen. Door een werkomgeving te creëren die inspeelt op de behoeften van een divers personeelsbestand kan de inzetbaarheid en tevredenheid van alle leeftijdsgroepen worden verhoogd.

Interior branding kan hierin helpen door:

  • Een inclusieve werkomgeving te creëren.
  • Ergonomische werkplekken te ontwerpen: zorgprofessionals kunnen hun werk langer en met plezier uitvoeren.
  • Flexibele werkplekken te realiseren: de werkomgeving past zich aan de behoeften van diverse medewerkers.

 

Een combinatie van bovengenoemde strategieën helpt de zorgsector om te zorgen voor een duurzame en kwalitatieve dienstverlening, waarbij een werkomgeving wordt gecreëerd die niet alleen inspeelt op de zorgbehoeften van een vergrijzende populatie, maar ook het welzijn en de effectiviteit van zorgprofessionals bevordert.

Oudere mevrouw zit samen met haar kleindochter op een bank te lachen.

Strategie bepalen

Ontdek de impact van patiëntervaring

In dit deel van het tweeluik hebben we belicht hoe interior branding een cruciale rol speelt in het creëren van een inspirerende werkomgeving voor medewerkers. We zagen hoe dit leidt tot verhoogde tevredenheid, betrokkenheid en productiviteit. Dit heeft op zijn beurt weer een positieve invloed op de kwaliteit van zorg. Interior branding helpt daarnaast bij het aantrekken van goed personeel, het tegengaan van de dubbele vergrijzing en het creëren van onderscheidend als werkgever. Maar de impact van interior branding reikt verder dan de muren van de werkplek. Ontdek hoe interior branding de patiëntervaring verbetert in het laatste deel van onze tweeluik: “versterking van de patiëntervaring door interior branding“.

Meer weten over rebranding in de zorg?

RGN heeft bewezen succesvolle rebrandingstrajecten uitgevoerd voor gerenommeerde ziekenhuizen en zorginstellingen, zoals het Radboudumc, ’S Heeren Loo, Dimence, Sanquin, az groeninge, Beatrixziekenhuis, OLVG, Antoni van Leeuwenhoek, Isala en het Ziekenhuis Netwerk Antwerpen. We bieden op maat gemaakte oplossingen die de identiteit van jouw organisatie versterken en de merkbekendheid vergroten. Lees meer op www.rgn.nl/zorg-rebranding.

Is jouw merk er ook klaar voor?Stuur een bericht en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Liever nu contact?
Bel ons op +31 88 987 99 00




    Andere
    nieuwsitems