Nieuws
Interview over 25 jaar RGN: moving forward | deel 3/4
Deel drie: then and now
Vanuit Twente de wereld over. In alle vormen en maten. RGN groeide uit tot Europese marktleider in rebranding en de uitrol daarvan. Oprichters Ruud Koetsier en Erwin Scholten van Agteren en operationeel directeur Maarten Ongering blikken in een vierluik terug op 25 jaar RGN.
Erwin Scholten van Agteren, partner RGN
Wat is het grote verschil met nu en toen?
@Erwin: De wereld is razendsnel veranderd. Denk aan de doorontwikkeling van materialen en technieken. Maar ook de wijze waarop we internationaal samenwerken. Toen we begonnen was dat niet vanzelfsprekend. Je werkte vooral samen met bedrijven uit je eigen land.
In grote lijnen doen we nog steeds hetzelfde: we zorgen ervoor dat de rebranding en roll-out zo efficiënt, effectief en duurzaam als maar kan verloopt. Het doel is hetzelfde gebleven, maar hóe we het aanpakken… daar zijn we sterk in gegroeid. We zijn niet alleen met de tijd meegegaan. Door eigen ontwikkelingen lopen we nu in een groot aantal gevallen zelfs voorop. Onze eigen methodes, methodieken en roll-out handboeken komen we soms tegen bij concurrenten. Da’s eerst eventjes heel gek. Maar daarna zie je het vooral als een groot compliment. Als je goed werk levert word je gekopieerd.
@Maarten: Onze kracht blijft nog steeds onze objectieve houding en expertise. Daardoor kunnen we vrij én scherp adviseren, wijzen op valkuilen en vanuit ervaring praktisch handelen. Dit maakt het werk ook leuker. We waarschuwen bijvoorbeeld wel eens voor het gevaar van een té complexe huisstijl. Denk bijvoorbeeld aan bewegwijzering: er hoeft niet altijd een tagline én logo op ieder bordje. Een tagline wordt doorgaans vaker vernieuwd dan een logo. Heb je allebei op één bordje? Dan moet je bij een wijziging álle bordjes vervangen. En bij grotere gebouwen en terreinen is het trouwens niet nodig om iedere keer het logo te herhalen. Bezoekers weten bij goede signing en bewegwijzering op een gegeven moment echt wel bij wie ze zijn. Dat hoef je niet telkens te herhalen. Daarnaast adviseren we over merkdragers qua zichtbaarheid en plaatsing op lastig te bereiken plekken, zoals op grote hoogtes. Wij adviseren dan bijvoorbeeld om een beter bereikbare plek te kiezen, of te investeren in betere kwaliteit en bereikbaarheid van onderhoudsgevoelige onderdelen. Uiteindelijk bespaar je dan op de terugkerende kosten voor het onderhoud. Denk bijvoorbeeld aan de kosten van een kraan of hoogwerker. Als een huisstijl lastig in stand te houden is, weten we dat het op termijn te duur wordt en organisaties er vanaf stappen. Dat zijn we dan met ons advies voor. Ook met designbureaus hebben wij goede relaties en daarin is gewoon ruimte om objectief te adviseren, vanuit onze expertise en ervaringen.
Is retail een andere markt?
@Ruud: In deze markt volgen vernieuwingen elkaar echt heel snel op. Denk aan een nieuwe collectie of de lancering van een nieuw product. Dat is dan meteen aanleiding voor een instore-campagne. Zij zetten ons dan in om in fysieke winkels al die merkdragers aan te passen. Wist je dat een gemiddeld kledingmerk zo’n 4 campagnes per jaar heeft? En dat betekent dus ook 4 keer per jaar nieuwe merkdragers! De roll-out voor een nieuwe campagne in 100 winkels, in 10 landen in 1 nacht doen we regelmatig.
Ruud Koetsier, partner RGN
Daarbij voorkomen we dat we de merkbeleving verstoren. Dus vaak pakken we de boel na sluitingstijd aan, zodat klanten en winkelmedewerkers nergens last van hebben en alles gewoon door kan gaan. Inmiddels werken we voor de mooiste retailmerken, maar dan wel ongezien. Het meeste gebeurt onder geheimhouding.
Volgende keer: ons laatste deel, waarin het gaat over de meest trotse momenten en kijken we vooruit. Alle delen uit dit interview vind je op onze website.