Merkstrategie
Wanneer we bij RGN over een merkstrategie wordt spreken, dan wordt er gesproken over de manier waarop een merk ingezet moet worden om de diverse doelstellingen te behalen. Daarmee is vaak het uiteindelijke doel van een merkstrategie om te zorgen van de herkenning en voorkeur van jouw merk door de consument. Binnen een merkstrategie wordt er bijvoorbeeld beschreven wie de doelgroep is, welke behoefte zij hebben, hoe het succes van een merkstrategie bepaalt wordt en wat het uiteindelijke doel van het merk is. Daarom is een merkstrategie meer dan alleen de combinatie van het logo, de kleuren en de website. Uiteraard zijn dit belangrijke onderdelen van een branding strategie, maar een merkstrategie richt zich meer op merkbekendheid, merkwaarde en merksentiment.
Willen jullie de merkstrategie van jouw merk(en) eens herzien of opzetten? De specialisten van RGN kunnen hierbij helpen! Door goede begeleiding en advies op maat kunnen wij samen de merkstrategie van jouw merk opzetten en implementeren. Neem nu contact met ons op en maak een afspraak!
Interesse in een branding traject? Of wil je meer weten?
Een goede branding strategie en duidelijke merkidentiteit is essentieel voor bedrijven. Bij RGN hebben we jarenlange ervaring in branding voor bedrijven, organisaties en merken. Willen jullie ook beginnen met een goede branding? Neem dan contact met ons op, wij helpen graag!
Merkstrategie bepalen: het belang van een goede strategie
Geen enkel merk kan goed draaien zonder een duidelijk en goed geformuleerd merkstrategie. Daarom is het ontwikkelen van een goede merkstrategie ook essentieel voor elk merk. Want het is het fundament voor alles wat je doet omtrent het merk. Een goede merkstrategie geeft richting, zorgt voor een focus en vertelt de juiste boodschap. Door een sterk merk te bouwen ben je consistent en herkenbaar en dat zorgt weer voor vertrouwen en loyaliteit bij jouw klanten. Wil jij ook een merkstrategie bepalen met een goed merkverhaal? Denk dan aan onderstaande punten.
- Merkessentie: Dit is de reden waarom je bestaat, je de dingen doet en waarin jij gelooft.
- Visie: Welke kant ga jij op met het merk en waar kan jouw merk aan bijdragen?
- Missie: Op welke manier ga jij de visie waarmaken met jouw merk?
- Merkwaarden: Welke waarden en principes heb je en hoe helpen die om de juiste beslissingen te maken?
- Merkbelofte: Welke verwachtingen mag de consument van jouw merk hebben en wat beloof jij waar te maken?
- Merkidentiteit: Wie of wat is het gezicht en de stem van jouw merk? Wat is de uitstraling die je wilt meegeven aan jouw merk?
- Voordelen: Welke voordelen biedt jouw merk tegenover de concurrenten? Wat is de onderscheidende kracht en vermogen van jouw merk?
"RGN's positivity, friendliness and client focus make collaboration effortless. Solution-driven, they exceed expectations, creating valuable partnerships and brightening even tight project timelines. "
Charlotte Winter – Teamlead Strategic Partner Management
Liganova The BrandRetail Company
"RGN makes our design happen. They hit the ground with a proven methodology."
Desigual
"Your team at RGN is an integral part of our success. Recognized as reliable partners, your collaborative spirit brings joy to every project."
Vanesse Keen – Marketing Director
Design4Retail
Waarom is merkpositionering belangrijk?
Wanneer een merkstrategie bepaalt is, dan is de volgende stap de merkpositionering. Want de merkpositionering is ook een belangrijke stap die gedaan moet worden. Want met de positionering van het merk wordt bepaalt welke unieke positie jouw merk inneemt ten opzichte van de concurrenten in het hoofd van de consumenten. Door een goede merkpositionering wordt het duidelijk welke voordelen en waarde jouw merk heeft voor de consumenten. Op basis daarvan kan een consument de keuze maken en jouw merk boven dat van een concurrent verkiezen.
Wanneer een merkpositionering niet duidelijk is of niet duidelijk gecommuniceerd wordt, is het mogelijk dat een consument voor een concurrent kiest. Daarom is de juiste merkpositionering van groot belang. Wilt u na het bepalen van een merkstrategie ook ondersteunt worden bij de merkpositionering? Ook dan kunnen de specialisten van RGN u ondersteunen. Dankzij onze ervaring kunnen wij jouw merk op de juiste manier in de markt zetten en overbrengen op de consumenten.
Merkconcept ontwikkelen
Nadat de merkstrategie is uitgewerkt en de merkpositionering is vastgesteld, kunnen wij een merkconcept ontwikkelen. Het merkconcept is de vertaling van jouw merk naar buiten toe. Letterlijk vertaalt is dit jouw merkidentiteit. Hiermee behoort het merk door iedereen begrepen te worden. Daarmee moet het dus duidelijk zijn waar het merk voor staat en welk gevoel het merk wilt creëren. Door het vertalen naar een pakkende pay-off en een boeiend merkverhaal kunnen consumenten een binding krijgen met je merk. Daarnaast spelen kleuren en tone of voice hier ook een rol in. Op welke manier wil jij jouw merk uitdragen en met welke kleuren en tone of voice moet dit ondersteunt worden. Door een goed merkconcept en een goede vertaling van het merk naar buiten toe kun jij een stap voor hebben op de concurrenten. RGN helpt jullie graag als branding bureau.
Schakel RGN in voor een duidelijke merkstrategie
Wil jij je merk ook naar een volgend niveau tillen met een duidelijke merkstrategie, een goed uitgedachte merkpositionering en een goed merkconcept? RGN begeleidt graag dit gehele proces van A tot Z. Dankzij onze specialisatie en jarenlange ervaring kunnen wij een duidelijk advies op maat neerleggen voor jouw merk of merken. Vanaf de eerste analyse tot de implementatie wordt het gehele proces ondersteunt door onze specialisten. Op deze manier combineren wij onze kennis over merkstrategie met de kennis die jullie over het merk hebben. Hieruit bloeit dan een merkstrategie, -positionering en -concept uit die een stap voor heeft op de concurrentie. Interesse in branding of rebranding? Neem contact met ons op en maak een afspraak!
Of bel ons op +31 88 987 99 00
onze nieuwsbrief