Merkverhaal
Wanneer we het bij RGN hebben over een merkverhaal, dan hebben wij het over, zoals de naam het al zegt, het verhaal van jouw merk. In het merkverhaal beschrijft je kort: waarom doe je de dingen die je als bedrijf doet. Daarbij wordt het zo omschreven in een manier dat het bij mensen binnenkomt. Het is de communicatie van jouw merkidentiteit naar de buitenwereld. Een merkverhaal is dus meer dan alleen een korte en leuke tekst op de website. Eigenlijk is het de reden waarom jou merk bestaat en welke toegevoegde waarde jullie willen bijdragen.
Daarom is het goed om aandacht te besteden aan jouw merkverhaal, ook wel brand story of corporate story genoemd. Echter is het bedenken van een goed merkverhaal, brand story of corporate story moeilijk. Daarom willen de specialisten van RGN jullie hier graag in bijstaan. Neem nu contact op en maak een afspraak!
Interesse in een branding traject? Of wil je meer weten?
Een goede branding strategie en duidelijke merkidentiteit is essentieel voor bedrijven. Bij RGN hebben we jarenlange ervaring in branding voor bedrijven, organisaties en merken. Willen jullie ook beginnen met een goede branding? Neem dan contact met ons op, wij helpen graag!
De impact van een goed merkverhaal of brand story
Waarom is het hebben van een goed merkverhaal of brand story zo essentieel bij een merkstrategie. Kort gezegd, omdat mensen van nature verhalen beter onthouden, het aanzet tot nadenken en verhalen helpen om elkaars wereld te begrijpen. Daarom helpt een merkverhaal of corporate story bij het begrijpen van jouw onderneming en jouw product of dienst die jij aanbiedt. Daarnaast kun je met een goed merkverhaal de juiste mensen bereiken en biedt het houvast. Daarnaast straalt een goede brand story kracht uit en laat het zien dat je weet waar je het over hebt. Daarom kan een goed merkverhaal ook iemand overtuigen om over te gaan op een aankoop of afname. Een branding bureau kan daar zeker bij helpen!
Een goede brand story draagt bij aan alles wat jouw merk naar buiten brengt, van campagnes tot content en van kleine evenementen tot grote beurzen en bijeenkomsten. Daarnaast heeft een goed merkverhaal ook interne voordelen. Want hierdoor is het duidelijk waar je als team voor staat en zorgt een merkverhaal of corporate story ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan.
"RGN's positivity, friendliness and client focus make collaboration effortless. Solution-driven, they exceed expectations, creating valuable partnerships and brightening even tight project timelines. "
Charlotte Winter – Teamlead Strategic Partner Management
Liganova The BrandRetail Company
"RGN makes our design happen. They hit the ground with a proven methodology."
Desigual
"Your team at RGN is an integral part of our success. Recognized as reliable partners, your collaborative spirit brings joy to every project."
Vanesse Keen – Marketing Director
Design4Retail
Hoe schrijf je een goede brand story?
Voor elk bedrijf is het goed om een passend merkverhaal te schrijven. Maar op welke manier kan je een goed merkverhaal schrijven? Daarvoor hebben wij bij RGN diverse specialisten voor die samen met jou een goede brand story kunnen ontwikkelen. Maar je kan hier zelf uiteraard ook over gaan nadenken. Denk dan bijvoorbeeld aan de volgende onderdelen:
- Wat is jullie “waarom”?
- Wat is jullie geschiedenis?
- Wie zijn de karakters in jouw verhaal?
- Wat is de missie van jouw bedrijf?
- Benoem ook de ruwe randjes van het bedrijf.
Ga jij je brand story schrijven? Maak het dan nooit mooier dan dat het daadwerkelijk is, vraag jezelf af of jij ook geïnteresseerd zal zijn in dit verhaal, houd het simpel en ga niet te breed schrijven en schrijf op het gevoel van de lezer. Toch liever samen met onze specialisten een brand story schrijven? Neem dan contact op en maak een afspraak!
Merkverhaal voorbeelden
Tegenwoordig zijn er veel aanbieders binnen verschillende markten, een goed merkverhaal kan er dus voor zorgen dat jij uniek bent tegenover jouw concurrenten. Twee merkverhaal voorbeelden:
- Tony’s Chocolonely: iedereen kent het merk en iedereen weet ook waar ze zich voor inzetten. Dit komt mede door het hebben van een goed merkverhaal. Uiteindelijk begint het bij het product, maar is het merkverhaal duidelijk: “100% slaafvrij chocolade”.
- Bever: ook de producten van Bever zijn zeer bekend. Wanneer je veel buiten bent, dan ken je het merk Bever. Daar komt ook hun merkverhaal weer bij kijken; “Buiten begint bij Bever”. Ook is de interne beleving is bij Bever heel goed, zo zijn sollicitatiegesprekken bijvoorbeeld in de buitenlucht.
Wil jij jouw merk ook naar een hoger niveau tillen? RGN helpt jou hier graag bij. Dat kan door het formuleren van een duidelijk merkverhaal, maar ook door een branding strategie, merkstrategie of rebranding uit te zetten. Onze specialisten helpen jou graag en gaan graag het gesprek met je aan. Wil jij eens sparren met ons over jouw brand story? Neem dan contact met ons op en maak een afspraak!
Of bel ons op +31 88 987 99 00
onze nieuwsbrief