Choice Hotels: vernieuwing van merkidentiteit en zichtbaarheid in Europa
Project | Rebranding en signage-optimalisatie voor Comfort Hotels in Europa | |
Scope | 200+ locaties | |
Uitdaging | Amerikaanse richtlijnen vertalen naar Europese standaarden en een efficiënte, schaalbare uitrol realiseren. |
Choice Hotels Europe™ maakt deel uit van Choice Hotels International, Inc ™, één van ‘s werelds grootste franchisegevers voor hotelaccomodaties ter wereld. Met meer dan 7.000 hotels in 40+ landen die meer dan 590.000 kamers tellen begrijpt Choice Hotels het belang van een sterkte, consistente merkuitstraling. Daarom schakelden ze ons in voor de rebranding van Comfort Hotels, een subbrand van Choice Hotels. De focus? Een uniforme en impactvolle signing en bewegwijzering, zowel intern als extern.

Aanleiding: een visuele upgrade voor Comfort Hotels
In 2019 werd besloten dat Comfort Hotels toe was aan een visuele upgrade. Het nieuwe merkbeeld, de bijbehorende huisstijl en signage-richtlijnen werden in de Verenigde Staten ontwikkeld. Hoewel niet alles in Europa anders is, bestaan er op het gebied van signage en bewegwijzering wel degelijk culturele en technische verschillen. Het was aan ons om deze Amerikaanse richtlijnen te vertalen naar Europese maatstaven, afmetingen en producten, met als bijkomende opdracht om sterk in te zetten op het vergroten van de zichtbaarheid van de hotels en het kwalitatief verbeteren van de visuele uitstraling.

Een lokale aanpak met internationale impact
Op meer dan 200 locaties verspreid door heel Europa voerden we technische inventarisaties uit. Op basis van de verzamelde gegevens en gemaakte foto’s stelden we voor elk hotel een maatwerk designvoorstel op. Deze voorstellen gaven de franchisenemers een duidelijk beeld van hoe de nieuwe huisstijl op hun specifieke hotel zou worden toegepast.
Vanwege budgettaire overwegingen kregen de franchisenemers twee opties voorgelegd:
- Voorstel A: de minimaal vereiste huisstijlelementen
- Voorstel B: een uitbreiding van de huisstijlelementen ten opzichte van de huidige situatie met maximale visuele impact – het meest wenselijke scenario.
Deze aanpak bood hotels de flexibiliteit om te kiezen wat zowel financieel als visueel het beste bij hen paste.
Van concept naar uitvoering
Na de definitieve keuzes van de franchisenemers coördineerden wij:
- Vergunningsaanvragen in meerdere Europese landen.
- Productie en logistiek, afgestemd op verschillende locaties.
- Strakke planning en montagecoördinatie
De belangrijkste uitdagingen
- Merkconsistentie: de Amerikaanse richtlijnen zo vertalen dat er producten ontstaan die voldoen aan het internationale merkbeeld maar wel passen binnen de Europese markt en regelgeving.
- Kwaliteitsverbetering: het verminderen van de kwaliteitsverschillen tussen de verschillende huisstijluitingen.
- Franchisenemers overtuigen: bijdragen aan het enthousiasmeren van franchisenemers om te investeren in de nieuwe merkidentiteit en, indien mogelijk, verder te gaan in het optimaliseren van hun visuele uitstraling en merkbeleving op locatie.
- Efficiënte uitvoering: het project slim managen zodat er voldoende tempo in blijft om schaalvoordelen te realiseren bij de productie van de huisstijldragers.

Onze toegevoegde waarde
- Verbeterde merkzichtbaarheid en een kwalitatieve upgrade ten opzichte van de oude situatie
- Lokale uitvoering met internationale regie, ondersteund door ons Local Heroes-netwerk.
- CO2-reductie door slimme planning en minimale transportbewegingen dankzij de lokale inzet van ons internationale netwerk aan Local Heroes.
- Volledige ontzorging, van inventarisatie tot vergunning en montage.
- Toekomstgericht: de rebranding in Europa werd meteen benut om te onderzoeken wat er verder bij de hotels nog moet veranderen om aansluiting te vinden bij de top van hun segment.
Het resultaat: uniforme uitstraling, lokale kracht
De samenwerking met Choice Hotels werd door alle partijen als zeer prettig ervaren. De mogelijkheid om alles centraal vanuit Nederland aan te sturen, gecombineerd met ons netwerk van gelieerde montagepartijen door heel Europa – onze Local Heroes – werd zeer gewaardeerd. Het resultaat? De hotels kregen een uniforme, sterke merkidentiteit. Goed voor de CO2 footprint, goed voor het hotel en goed voor de merkbeleving van Choice Hotels in het algemeen!
Een rebranding vraagt om zorgvuldige begeleiding. Wat de aanleiding ook is, wij zijn er om uw merkidentiteit te versterken, te vernieuwen en naadloos te implementeren. Wil je hier meer over weten? Neem contact op met ons via de gegevens onderaan de pagina.





onze nieuwsbrief