Van zeven stadsdelen naar één uniforme huisstijl
Project | Zeven huisstijlen rebranden naar één nieuwe merkidentiteit |
Scope | Gemeente Amsterdam |
Uitdaging | Creëeren van één uniforme uitstraling voor een hele gemeente zonder de operationele inzetbaarheid te verminderen |
Sinds 1990 kende Amsterdam zestien verschillende stadsdelen – elk met een eigen ambtelijke organisatie. In 2010 werd dit aantal gehalveerd tot de zeven huidige stadsdelen, die in 2014 een beperktere rol gekregen. Door deze verdere centralisatie moest de gemeente weer als één geheel naar buiten treden. RGN was al sinds 2005 betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van de huisstijl van de gemeente en ook deze keer zorgden wij ervoor dat de gemeente met één uniforme uitstraling opereert. Van de gebouwen tot het wagenpark, alles ademt nu de karakteristieke Amsterdamse identiteit.
De uitdagingen
De overgang naar één uniforme huisstijl voor de gemeente bracht verschillende uitdagingen met zich mee:
- Zeven verschillende huisstijlen terugbrengen naar één
- Creëren van een uniforme uitstraling voor de hele gemeente
- Rebranden van alle voertuigen zonder de operationele inzetbaarheid te verminderen
- Ontzorgen van de interne organisatie van de gemeente tijdens het gehele proces
Eén stad, één gezicht: uniforme huisstijl voor duidelijkheid en herkenning
Met het gelijktrekken van de huisstijl voor alle stadsdelen wilde de gemeente duidelijkheid scheppen naar bewoners, bezoekers en andere belanghebbenden; één aanspreekpunt voor hele gemeente. Voor gebouwen betekent dit eenheid in signing en een uniforme en herkenbare styling. Ook bij alle voertuigen zijn de stadsdeelkenmerken verwijderd en de drie Andreas kruisen op uniforme wijze toegepast.
Complexiteit in planning
Met meer dan 700 voertuigen die een nieuwe huisstijl nodig hadden, was een nauwkeurige planning essentieel. Onze prioriteit? Zorgen dat alle voertuigen optimaal inzetbaar bleven tijdens de rebranding. Dankzij ons netwerk van lokale partners en een grote beschikbaarheid van rebrandinglocaties konden we de rebranding flexibel organiseren. Zo waren we in staat het hele wagenpark een uniforme uitstraling te geven zonder de operationele inzetbaarheid van zowel voertuigen als personeel te verminderen.
Innovatieve tooling
In een complex rebrandingproject van deze schaal is goede tooling onmisbaar. Hiermee behouden we het overzicht en ondersteunen we onze projectmanagers tijdens het hele proces. Bovendien zorgt een gedetailleerde registratie ervoor dat er een perfecte basis ligt voor het beheer en onderhoud van het wagenpark. Bij een schademelding is direct zichtbaar welke huisstijlset er nodig is om het voertuig ook na schadeherstel weer die uniforme Amsterdamse uitstraling te geven. Zo kan de Gemeente Amsterdam altijd met één sterk merk naar buiten treden.
Benieuwd hoe wij ook waarde kunnen toevoegen aan uw merk? Neem vrijblijvend contact met ons op!
onze nieuwsbrief