Van zeven stadsdelen naar één uniforme huisstijl

ProjectZeven huisstijlen rebranden naar één nieuwe merkidentiteit
ScopeGemeente Amsterdam
UitdagingCreëeren van één uniforme uitstraling voor een hele gemeente zonder de operationele inzetbaarheid te verminderen

Sinds 1990 kende Amsterdam zestien verschillende stadsdelen – elk met een eigen ambtelijke organisatie. In 2010 werd dit aantal gehalveerd tot de zeven huidige stadsdelen, die in 2014 een beperktere rol gekregen. Door deze verdere centralisatie moest de gemeente weer als één geheel naar buiten treden. RGN was al sinds 2005 betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van de huisstijl van de gemeente en ook deze keer zorgden wij ervoor dat de gemeente met één uniforme uitstraling opereert. Van de gebouwen tot het wagenpark, alles ademt nu de karakteristieke Amsterdamse identiteit.  

Gebouw van de Gemeente Amsterdam met het logo met de drie kruizen bevestigd aan de gevel
Group 79
Stadsloket Gemeente Amsterdam met een signing paal

De uitdagingen

De overgang naar één uniforme huisstijl voor de gemeente bracht verschillende uitdagingen met zich mee:  

  • Zeven verschillende huisstijlen terugbrengen naar één 
  • Creëren van een uniforme uitstraling voor de hele gemeente 
  • Rebranden van alle voertuigen zonder de operationele inzetbaarheid te verminderen 
  • Ontzorgen van de interne organisatie van de gemeente tijdens het gehele proces 

Eén stad, één gezicht: uniforme huisstijl voor duidelijkheid en herkenning

Met het gelijktrekken van de huisstijl voor alle stadsdelen wilde de gemeente duidelijkheid scheppen naar bewoners, bezoekers en andere belanghebbenden; één aanspreekpunt voor hele gemeente. Voor gebouwen betekent dit eenheid in signing en een uniforme en herkenbare styling. Ook bij alle voertuigen zijn de stadsdeelkenmerken verwijderd en de drie Andreas kruisen op uniforme wijze toegepast. 

De drie rode kruizen als het logo van Gemeente Amsterdam bevestigd hoog op een gebouw

Complexiteit in planning

Met meer dan 700 voertuigen die een nieuwe huisstijl nodig hadden, was een nauwkeurige planning essentieel. Onze prioriteit? Zorgen dat alle voertuigen optimaal inzetbaar bleven tijdens de rebranding. Dankzij ons netwerk van lokale partners en een grote beschikbaarheid van rebrandinglocaties konden we de rebranding flexibel organiseren. Zo waren we in staat het hele wagenpark een uniforme uitstraling te geven zonder de operationele inzetbaarheid van zowel voertuigen als personeel te verminderen. 

Innovatieve tooling

In een complex rebrandingproject van deze schaal is goede tooling onmisbaar. Hiermee behouden we het overzicht en ondersteunen we onze projectmanagers tijdens het hele proces. Bovendien zorgt een gedetailleerde registratie ervoor dat er een perfecte basis ligt voor het beheer en onderhoud van het wagenpark. Bij een schademelding is direct zichtbaar welke huisstijlset er nodig is om het voertuig ook na schadeherstel weer die uniforme Amsterdamse uitstraling te geven. Zo kan de Gemeente Amsterdam altijd met één sterk merk naar buiten treden.  

Benieuwd hoe wij ook waarde kunnen toevoegen aan uw merk? Neem vrijblijvend contact met ons op!  

 
Implementation
Van twee identiteiten naar één monolithisch merk
 
Implementation
Negen huisstijlen getransformeerd naar één krachtige BMN-huisstijl
 
Drukwerk
Rebranding van de grootste zorgaanbieder met 1.250 locaties en 17.000 medewerkers
 
Implementation
Rebranding van wagenpark én materiaal
 
Implementation
Een verbluffende rebranding na de samenvoeging van twee gemeentes.
 
Implementation
25 tankopleggers getransformeerd tot rijdende Chocomel-blikjes
 
Implementation
Van design naar een real-live merkbeleving op kantoor
 
Implementation
Realisatie en implementatie van een unieke identiteit in de bewegwijzering
 
Implementation
Een inspirerende omgeving voor creatieve foodies
 
Management
Signing op chirurgisch niveau
 
Implementation
Een transparante visie op privacy en interior branding
 
Implementation
One-of-a-kind hotelconcept vertaald naar meerdere internationale hotels
 
Implementation
Het Greetz gevoel als rode draad in de ‘employee’ branding
 
Implementation
Vernieuwen op de weg en daarbuiten
 
Implementation
Eén campusgevoel voor bijna 30.000 studenten van de Vrije Universiteit Amsterdam
 
Implementation
Innovatief merkmanagement vanuit een sterke b(r)and
 
Management
Innovatieve signing en bewegwijzering op academisch niveau
 
Implementation
Effectieve instore campagnes voor 600+ winkels
 
Implementation
Instore campagnes implementeren Oost-Europa
 
Implementation
Van TNT Post naar PostNL: rebranding op nationaal niveau
 
Implementation
Een sterk merk als basis voor goede profilering
 
Implementation
Van zeven stadsdelen naar één uniforme huisstijl
Is jouw merk er ook klaar voor?Stuur een bericht en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Liever nu contact? Bel ons op +31 88 987 99 00