Van TNT Post naar PostNL: venieuwen op nationaal niveau

In 2012 kreeg Nederlands grootste postbezorger een nieuwe naam: TNT Post werd PostNL. Dit vroeg om een volledige rebranding van de herkenbare huisstijl, verspreid over honderden locaties in Nederland. RGN ontzorgde de organisatie en nam het projectmanagement van de rebranding van alle retaillocaties, businesspoints en eigen locaties op zich. Zo hebben we PostNL geholpen met het neerzetten van een sterk en herkenbaar merk 

Uitdaging: grootschalige aanpak, minimale overlast

PostNL is één van de grootste organisaties van Nederland in termen van locaties. Veel van deze vestigingen bevinden zich binnen winkels van derden, wat de rebranding extra complex maakte. De belangrijkste uitdagingen? 

  • Groot aantal locaties, geen standaardisatie: unieke situaties bij veel locaties. 
  • De werkzaamheden moesten plaatsvinden tijdens openingsuren, maar de bezoekers en het winkelpersoneel moesten hier zo min mogelijk hinder aan ondervinden. 
  • Elk bezoek per locatie moest efficiënt gebeuren, zodat het voorrijden van locaties zoveel mogelijk werd beperkt tot één keer.  

Slimme voorbereidingen en Local Heroes

Bij een project van deze omvang zijn een goede voorbereiding en gedetailleerde planning cruciaal. Dankzij een zorgvuldige aanpak konden we het aantal bezoeken per locatie – zoals gewenst – aanzienlijk verminderen. Dit bespaarde niet alleen tijd en geld, maar beperkte ook de overlast voor winkeleigenaren en bezoekers.  

Daarnaast hadden we natuurlijk de juiste mensen nodig om de planning te realiseren. Hiervoor maakten we gebruik van ons Local Heroes-netwerk – bestaande uit betrouwbare en flexibele installateurs en monteurs verspreid over alle continenten. Zo waren we in staat om in een relatief korte periode alle locaties te voorzien van de nieuwe, herkenbare huisstijl van PostNL.  

Meer dan alleen post

Met de opkomst van e-commerce nam het aantal pakketten snel toe. PostNL speelde hierop in met nieuwe sorteercentra op diverse internationale locaties. RGN zorgde ervoor dat PostNL ook op deze nieuwe locaties een consistente, krachtige merkidentiteit kreeg. Zo legden we de basis voor de groeiende pakketservice die PostNL vandaag de dag kenmerkt. 

 
Implementation
Negen huisstijlen getransformeerd naar één krachtige BMN-huisstijl
 
Implementation
Rebranding van de grootste zorgaanbieder met 1.250 locaties en 17.000 medewerkers
 
Implementation
Rebranding van wagenpark én materiaal
 
Implementation
Een verbluffende rebranding na de samenvoeging van twee gemeentes.
 
Implementation
25 tankopleggers getransformeerd tot rijdende Chocomel-blikjes
 
Implementation
Van design naar een real-live merkbeleving op kantoor
 
Implementation
Realisatie en implementatie van een unieke identiteit in de bewegwijzering
 
Implementation
Een inspirerende omgeving voor creatieve foodies
 
Management
Signing op chirurgisch niveau
 
Implementation
Een transparante visie op privacy en interior branding
 
Implementation
One-of-a-kind hotelconcept vertaald naar meerdere internationale hotels
 
Implementation
Het Greetz gevoel als rode draad in de ‘employee’ branding
 
Management
Eén campusgevoel voor bijna 30.000 studenten van de Vrije Universiteit Amsterdam
 
Management
Innovatief merkmanagement vanuit een sterke b(r)and
 
Management
Innovatieve signing en bewegwijzering op academisch niveau
 
Implementation
Effectieve instore campagnes voor 600+ winkels
 
Implementation
Instore campagnes implementeren Oost-Europa
 
Implementation
Van TNT Post naar PostNL: rebranding op nationaal niveau
 
Implementation
Van zeven stadsdelen naar één uniforme huisstijl
Is jouw merk er ook klaar voor?Stuur een bericht en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Liever nu contact? Bel ons op +31 88 987 99 00