Van TNT Post naar PostNL: venieuwen op nationaal niveau
In 2012 kreeg Nederlands grootste postbezorger een nieuwe naam: TNT Post werd PostNL. Dit vroeg om een volledige rebranding van de herkenbare huisstijl, verspreid over honderden locaties in Nederland. RGN ontzorgde de organisatie en nam het projectmanagement van de rebranding van alle retaillocaties, businesspoints en eigen locaties op zich. Zo hebben we PostNL geholpen met het neerzetten van een sterk en herkenbaar merk
Uitdaging: grootschalige aanpak, minimale overlast
PostNL is één van de grootste organisaties van Nederland in termen van locaties. Veel van deze vestigingen bevinden zich binnen winkels van derden, wat de rebranding extra complex maakte. De belangrijkste uitdagingen?
- Groot aantal locaties, geen standaardisatie: unieke situaties bij veel locaties.
- De werkzaamheden moesten plaatsvinden tijdens openingsuren, maar de bezoekers en het winkelpersoneel moesten hier zo min mogelijk hinder aan ondervinden.
- Elk bezoek per locatie moest efficiënt gebeuren, zodat het voorrijden van locaties zoveel mogelijk werd beperkt tot één keer.
Slimme voorbereidingen en Local Heroes
Bij een project van deze omvang zijn een goede voorbereiding en gedetailleerde planning cruciaal. Dankzij een zorgvuldige aanpak konden we het aantal bezoeken per locatie – zoals gewenst – aanzienlijk verminderen. Dit bespaarde niet alleen tijd en geld, maar beperkte ook de overlast voor winkeleigenaren en bezoekers.
Daarnaast hadden we natuurlijk de juiste mensen nodig om de planning te realiseren. Hiervoor maakten we gebruik van ons Local Heroes-netwerk – bestaande uit betrouwbare en flexibele installateurs en monteurs verspreid over alle continenten. Zo waren we in staat om in een relatief korte periode alle locaties te voorzien van de nieuwe, herkenbare huisstijl van PostNL.
Meer dan alleen post
Met de opkomst van e-commerce nam het aantal pakketten snel toe. PostNL speelde hierop in met nieuwe sorteercentra op diverse internationale locaties. RGN zorgde ervoor dat PostNL ook op deze nieuwe locaties een consistente, krachtige merkidentiteit kreeg. Zo legden we de basis voor de groeiende pakketservice die PostNL vandaag de dag kenmerkt.
onze nieuwsbrief