PreZero: Rebranding van wagenpark én materiaal
Project | Rebranding en wagenpark | |
Scope | Projectmanagement, bewegwijzering (intern & extern) en signing | |
Uitdaging | De rebranding van een groot wagenpark en bestickering van 216.000 containers |
Afvalverwerkingsbedrijf PreZero en wij trekken al jaren samen op. Onze samenwerking startte met een complete huisstijlwijziging van BFI/Watco naar Sita, waarbij we het volledige wagenpark en materiaal rebrandden. In 2016 ondersteunden we opnieuw bij de rebranding, nu naar SUEZ. En bij de meest recente rebranding, naar PreZero, is het wagenpark van 918 voertuigen en maar liefst 216.000 containers gerebrand. Een logistieke puzzel die wij legden, natuurlijk zonder de primaire bedrijfsprocessen van PreZero te verstoren.
Rebranding van divers wagenpark
Het wagenpark van PreZero is divers en bestaat uit 918 voertuigen die zijn verdeeld over meer dan dertig locaties door heel Nederland. De complexiteit van deze rebranding zat ‘m niet alleen in de diversiteit van het wagenpark, maar ook in de beschikbaarheid van de voertuigen. Je staat er misschien niet gelijk bij stil, maar het ophalen van afval is in Nederland een goed geoliede machine en dit proces kun je niet zomaar verstoren door een wagen tijdelijk uit de vaart te halen.
Het doel van PreZero en RGN was om in een half jaar tijd 1.000 objecten en bijbehorend materiaal te rebranden. Samen met PreZero bedachten we praktische oplossingen, bijvoorbeeld door de bestickering van de voertuigen alleen aan het einde van de middag en in de avond te laten plaatsvinden. Op deze manier stapten de chauffeurs de volgende dag weer in hun oude vertrouwde voertuig, maar dan voorzien van een nieuw jasje
Ook de aanrijroute op iedere locatie werd slim ingericht, zodat de werkzaamheden efficiënt konden worden uitgevoerd. Vanwege de strakke deadline en de omvang van het wagenpark, werden er op meerdere locaties tegelijkertijd rebrandingswerkzaamheden uitgevoerd.
216.000 containers ge-rebrand op 100.000 locaties
In de transitie van SUEZ naar PreZero rebrandden we 216.000 containers. Deze megaklus vond plaats tussen maart en oktober 2022. Een enorme operatie, want naast het volume ging het ook om 100.000 verschillende locaties. De bestickering vond in de buitenlucht plaats, waardoor er met de planning rekening gehouden moest worden met de temperatuur- en weersomstandigheden. We zijn niet van suiker, maar met wind en regen is het heel lastig – en soms onmogelijk – om folie-applicaties aan te brengen op containers. En als het te koud is, wil de lijmlaag niet hechten aan de container.
Bijzondere puzzel
Met slim projectmanagement en flexibiliteit van het montageteam lukte het ons om de rebranding in goede banen te leiden. De complexiteit van dit project is om de route door Nederland zo efficiënt en effectief mogelijk in te richten. Dus zo veel mogelijk werk, in zo min mogelijk kilometers. Door duidelijke afspraken te maken met de klanten van PreZero is dit perfect verlopen!
PreZero in de brand identity talks podcast
Laat je meenemen in de rebranding van PreZero door Anthonita van Egmond (Manager Marketing/Communicatie & Public Affairs PreZero) en Tom Dijk (managing partner RGN) in onze podcastaflevering. Ontdek waarom PreZero voor een rebranding koos, welke uitdagingen ze tegenkwamen, wat ze hebben geleerd, en hoe de samenwerking met RGN verliep.
De rebranding van een wagenpark is vaak onderdeel van een uitgebreide huisstijlimplementatie. RGN voert dagelijks het wagenparkbeheer uit voor o.a.Antea, BMN Bouwmaterialen, Gemeente Amsterdam, Kuehne+Nagel, Thuisbezorgd en Vitens. Wil je hier meer over weten? Neem contact op met Tom Dijk via de gegevens onderaan de pagina.
onze nieuwsbrief