Radboudumc: een sterk merk als basis voor goede profilering

Project Rebranding Radboudumc
Scope Projectmanagement en implementatie nieuwe huisstijl
Uitdaging Creëeren van één herkenbare, toekomstbestendige identiteit
   

In 2013 zette het Radboudumc een belangrijke stap: de rebranding van UMC St. Radboud naar Radboudumc. Hiermee speelden ze in op de toenemende noodzaak voor organisaties om zich onderscheidend te profileren en te werken aan een sterk merk. Wij namen het projectmanagement rondom de gehele implementatie van deze rebranding op ons en hielpen het Radboudumc bij elke stap in de ontwikkeling van een herkenbare en moderne huisstijl. 

Group 79

De aanleidingen: van veelvoud naar eenvoud

De keuze om de huisstijl te wijzigen kende een aantal aanleidingen: 

  • Uniformiteit: waar het ziekenhuis eerst een wirwar aan logo’s, kleuren en lettertypen had, werd er nu gestreefd naar één krachtig, herkenbaar merk.
  • Toekomstbestendigheid: een identiteit die zowel het karakter en de waarden van een universitair medisch centrum (UMC) weerspiegeld als aansluit bij nieuwbouwprojecten. 
  • Profilering: het bouwen van een sterk merk als basis voor een duidelijke profilering. 

Niet alles hoeft een logo: de kracht van een goede huisstijl

In voorbereiding op de rebranding voerden we een uitgebreide impactanalyse uit om de imapct en schaal van de huisstijlwijziging in kaart te brengen. Elke huisstijldrager – van servies tot bewegwijzering – werd onder de loep genomen. Zo kreeg het Radboudumc een gedetailleerd inzicht in de huidige situatie, de benodigde budgetten, capaciteit, planning en meer. Dit stelde ze in staat weloverwogen keuzes te maken. Zo is het niet nodig om overal waar een oud logo op stond een nieuw logo toe te passen. Een goede huisstijl betekent namelijk ook dat niet alles een logo nodig heeft om de juiste uitstraling uit te dragen. 

Een gedragen verandering dankzij betrokken projectmanagement

Tijdens het traject namen wij deel aan verschillende projectgroepen binnen het Radboudumc en betrokken we medewerkers actief bij het proces. Dit zorgde voor een breed draagvlak voor de nieuwe huisstijl en gaf  ons de mogelijkheid om optimaal gebruik te maken van de interne kennis en kunde. Zo konden we de implementatie van de door teldesign ontworpen huisstijl in goede banen leiden. Het resultaat? Een huisstijl die niet alleen visueel sterk is, maar ook organisatorisch goed verankerd.  

Een restyling doe je niet ieder jaar opnieuw. Het is goed om een bedrijf in te huren die specifieke competenties meebrengen voor het begeleiden van zo'n project.
Viola Peulen, Director Corporate Communications Radboudumc

Design-to-publish: zelf aan de slag, volledig on-brand

Een sterk en herkenbaar merk is gebaat bij een consistente toepassing. Om deze consistentie te waarborgen, implementeerden we CI-Control, inclusief de Design-to-Publish module. Hiermee konden medewerkers zelf aan de slag met het opmaken van drukwerk, zoals visitekaartjes, geheel binnen de vastgestelde huisstijl. Dit zorgde niet alleen voor een efficiënte werkwijze, maar garandeerde ook dat elke uiting perfect binnen de nieuwe identiteit past.  

Blijvende betrokkenheid

Onze samenwerking met Radboudumc eindigde niet bij de nieuwe huisstijl. Tot op de dag van vandaag zijn we nog betrokken bij projecten van het Radboudumc, zoals de gevelsigning en het doorvoeren van rookvrije beleid in lijn met de ‘rookvrije generatie’. Dit onderstreept onze blijvende inzet voor langdurige partnerships en ons streven om altijd dicht bij onze klanten te blijven, ook na de uitrol.

 

Benieuwd hoe we uw organisatie kunnen helpen met het neerzetten van een sterk merk? Neem contact op! 

Is jouw merk er ook klaar voor?Stuur een bericht en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Liever nu contact? Bel ons op +31 88 987 99 00