Rebranding 's Heeren Loo: grootste zorgaanbieder voor mensen met een verstandelijke beperking

ProjectSuccesvol rebranden van toonaangevende zorginstelling ’s Heeren Loo
Scope1.250 locaties
Uitdaging  Grip krijgen op een snelgroeiende organisatie 

’s Heeren Loo is de grootste zorginstelling in Nederland voor mensen met een verstandelijke beperking. Met de missie om deze mensen en hun verwanten een leven te laten leiden zoals zij dat zelf willen, zetten zij zich al 130 jaar in voor het behalen van een zo hoog mogelijke levenskwaliteit voor deze doelgroep. Wat begon met de komst van 9-jarige Geurt naar de eerste locatie in Ermelo in 1891, heeft zich ondertussen uitgebreid tot een netwerk van meer dan 1.250 locaties. Hier ondersteunt ’s Heeren Loo nu ruim 15.000 mensen met 17.000 toegewijde medewerkers en 4.800 onmisbare vrijwilligers

Group 79

De aanleiding van de rebranding? Deze was meerledig! ’s Heeren Loo wilde een vereenvoudiging doorvoeren op het merkbeleid, het aantal submerken verminderen en daarmee de positie op de arbeidsmarkt versterken. RGN heeft ’s Heeren Loo tijdens het gehele rebrandingsproject begeleid. 

Eenheid creëren in een decentrale organisatie

In een snelgroeiende organisatie zoals ’s Heeren Loo, en in een wereld waar diversiteit en decentralisatie vaak synoniem staan voor uitdagingen, stond ’s Heeren Loo voor de opgave om eenheid te creëeren in hun uitgestrekte organisatie. De essentiële kennis met betrekking tot werkwijzen, maar ook wat er per locatie aanwezig was, lag voornamelijk verspreid over de verschillende regio’s, met een beperkte centralisatie op het hoofdkantoor in Amersfoort. Dit, in combinatie met talloze submerken door het hele land, benadrukte de behoefte aan overzicht en structuur om deze uitdagingen te overkomen.  

De eerste stap? Inzicht krijgen. Door middel van een diepgaande impactanalyse hebben we de scope van het rebrandingstraject in kaart gebracht. Hierbij hebben we niet alleen gekeken naar de visuele aspecten van de huisstijl, maar ook naar de operationele implicaties op alle niveaus van de organisatie. Met het opstellen van verschillende implementatiescenario’s werd ’s Heeren Loo in staat gesteld om een strategie te kiezen die perfect aansloot bij hun wensen en de organisatie. De nieuwe huisstijl werd gefaseerd ingevoerd, daarbij rekening houdend met haalbaarheid, minimale verstoring én – heel belangrijk – de doelgroep. Een organische overgang was hierbij een belangrijk streven. Bestaande materialen werden optimaal gebruikt en zijn zo veel mogelijk opgemaakt om verspilling te minimaliseren. 

Mijn ervaring met RGN is er één om een strikje omheen te doen. Het is een fantastische partner om mee samen te werken om een nieuwe huisstijl te implementeren. Veel geleerd en veel wijzer geworden.
Mariska van Boeijen, Manager Huisstijl en Traffic bij 's Heeren Loo

Het resultaat: van zichtbaarheid tot merkbeleving

De nieuwe huisstijl van ’s Heeren Loo, en het resultaat van onze samenwerking, is zichtbaar op een divers pakket aan dragers. Van kleding en voertuigen tot woonzorgpakketten en de online platforms, de nieuwe huisstijl van ’s Heeren Loo straalt consistentie en professionaliteit uit. Deze centrale positionering van het moedermerk heeft niet alleen de naamsbekendheid vergroot, maar ook de uitstraling van de gehele organisatie versterkt.  

Meer weten over rebranding in de zorg?

RGN heeft bewezen succesvolle rebrandingstrajecten uitgevoerd voor gerenommeerde ziekenhuizen en zorginstellingen, zoals het Radboudumc, ’s Heeren Loo, Dimence, Sanquin, AZ Groeninge, Beatrixziekenhuis, OLVG, Antoni van Leeuwenhoek, Isala en Ziekenhuis Netwerk Antwerpen. We bieden op maat gemaakte oplossingen die de identiteit van jouw organisatie versterken en de merkbekendheid vergroten. Lees meer op www.rgn.nl/zorg-rebranding.

 
Implementation
BMN Bouwmaterialen: van diverse identiteiten naar één krachtig merk
 
Implementation
Rebranding van 's Heeren Loo: grootste zorgaanbieder voor mensen met een verstandelijke beperking
 
Implementation
PreZero: rebranding van wagenpark én materiaal
 
Implementation
Een verbluffende transformatie: de nieuwe identiteit van Dijk en Waard komt tot leven
 
Implementation
Nike: The Power of Belonging
 
Implementation
Realisatie en implementatie van een unieke identiteit in de bewegwijzering bij Isala Meppel
 
Implementation
Just Eat Takeaway: inspirerende omgeving voor creatieve foodies
 
Management
Signing op chirurgisch niveau voor het ZNA ziekenhuis in Antwerpen
 
Implementation
Intertrust: een transparante visie op privacy en interior branding
 
Implementation
citizenM: One-of-a-kind hotelconcept vertaald naar meerdere internationale hotels
 
Implementation
Het Greetz gevoel als rode draad in de ‘employee’ branding
 
Management
één campusgevoel voor bijna 30.000 studenten van de Vrije Universiteit Amsterdam
 
Management
Innovatief merkmanagement vanuit een sterke b(r)and
 
Management
Innovatieve signing en bewegwijzering op academisch niveau
 
Implementation
Effectieve instore campagnes voor 600+ winkels
 
Implementation
Nike instore campagnes implementeren Oost-Europa
Is jouw merk er ook klaar voor?Stuur een bericht en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Liever nu contact?
Bel ons op +31 88 987 99 00