Rebranding 's Heeren Loo: grootste zorgaanbieder voor mensen met een verstandelijke beperking

ProjectSuccesvol rebranden van toonaangevende zorginstelling ’s Heeren Loo
Scope1.250 locaties
Uitdaging  Grip krijgen op een snelgroeiende organisatie 

’s Heeren Loo is de grootste zorginstelling in Nederland voor mensen met een verstandelijke beperking. Met de missie om deze mensen en hun verwanten een leven te laten leiden zoals zij dat zelf willen, zetten zij zich al 130 jaar in voor het behalen van een zo hoog mogelijke levenskwaliteit voor deze doelgroep. Wat begon met de komst van 9-jarige Geurt naar de eerste locatie in Ermelo in 1891, heeft zich ondertussen uitgebreid tot een netwerk van meer dan 1.250 locaties. Hier ondersteunt ’s Heeren Loo nu ruim 15.000 mensen met 17.000 toegewijde medewerkers en 4.800 onmisbare vrijwilligers

Zorgverlener en cliënt in rolstoel wandelen door een park langs het water
Group 79

De aanleiding van de rebranding? Deze was meerledig! ’s Heeren Loo wilde een vereenvoudiging doorvoeren op het merkbeleid, het aantal submerken verminderen en daarmee de positie op de arbeidsmarkt versterken. RGN heeft ’s Heeren Loo tijdens het gehele rebrandingsproject begeleid. 

Oudere mevrouw zit samen met haar kleindochter op een bank te lachen.

Eenheid creëren in een decentrale organisatie

In een snelgroeiende organisatie zoals ’s Heeren Loo, en in een wereld waar diversiteit en decentralisatie vaak synoniem staan voor uitdagingen, stond ’s Heeren Loo voor de opgave om eenheid te creëeren in hun uitgestrekte organisatie. De essentiële kennis met betrekking tot werkwijzen, maar ook wat er per locatie aanwezig was, lag voornamelijk verspreid over de verschillende regio’s, met een beperkte centralisatie op het hoofdkantoor in Amersfoort. Dit, in combinatie met talloze submerken door het hele land, benadrukte de behoefte aan overzicht en structuur om deze uitdagingen te overkomen.  

De eerste stap? Inzicht krijgen. Door middel van een diepgaande impactanalyse hebben we de scope van het rebrandingstraject in kaart gebracht. Hierbij hebben we niet alleen gekeken naar de visuele aspecten van de huisstijl, maar ook naar de operationele implicaties op alle niveaus van de organisatie. Met het opstellen van verschillende implementatiescenario’s werd ’s Heeren Loo in staat gesteld om een strategie te kiezen die perfect aansloot bij hun wensen en de organisatie. De nieuwe huisstijl werd gefaseerd ingevoerd, daarbij rekening houdend met haalbaarheid, minimale verstoring én – heel belangrijk – de doelgroep. Een organische overgang was hierbij een belangrijk streven. Bestaande materialen werden optimaal gebruikt en zijn zo veel mogelijk opgemaakt om verspilling te minimaliseren. 

Mijn ervaring met RGN is er één om een strikje omheen te doen. Het is een fantastische partner om mee samen te werken om een nieuwe huisstijl te implementeren. Veel geleerd en veel wijzer geworden.
Mariska van Boeijen, Manager Huisstijl en Traffic bij 's Heeren Loo
Een jonge jongen met het syndroom van down werkt in een cafe en is bezig met het bereiden van een koffie

Het resultaat: van zichtbaarheid tot merkbeleving

De nieuwe huisstijl van ’s Heeren Loo, en het resultaat van onze samenwerking, is zichtbaar op een divers pakket aan dragers. Van kleding en voertuigen tot woonzorgpakketten en de online platforms, de nieuwe huisstijl van ’s Heeren Loo straalt consistentie en professionaliteit uit. Deze centrale positionering van het moedermerk heeft niet alleen de naamsbekendheid vergroot, maar ook de uitstraling van de gehele organisatie versterkt.  

Meer weten over rebranding in de zorg?

RGN heeft bewezen succesvolle rebrandingstrajecten uitgevoerd voor gerenommeerde ziekenhuizen en zorginstellingen, zoals het Radboudumc, ’s Heeren Loo, Dimence, Sanquin, AZ Groeninge, Beatrixziekenhuis, OLVG, Antoni van Leeuwenhoek, Isala en Ziekenhuis Netwerk Antwerpen. We bieden op maat gemaakte oplossingen die de identiteit van jouw organisatie versterken en de merkbekendheid vergroten. Lees meer op www.rgn.nl/zorg-rebranding.

 
Implementation
Negen huisstijlen getransformeerd naar één krachtige BMN-huisstijl
 
Drukwerk
Rebranding van de grootste zorgaanbieder met 1.250 locaties en 17.000 medewerkers
 
Implementation
Rebranding van wagenpark én materiaal
 
Implementation
Een verbluffende rebranding na de samenvoeging van twee gemeentes.
 
Implementation
25 tankopleggers getransformeerd tot rijdende Chocomel-blikjes
 
Implementation
Van design naar een real-live merkbeleving op kantoor
 
Implementation
Realisatie en implementatie van een unieke identiteit in de bewegwijzering
 
Implementation
Een inspirerende omgeving voor creatieve foodies
 
Management
Signing op chirurgisch niveau
 
Implementation
Een transparante visie op privacy en interior branding
 
Implementation
One-of-a-kind hotelconcept vertaald naar meerdere internationale hotels
 
Implementation
Het Greetz gevoel als rode draad in de ‘employee’ branding
 
Implementation
Eén campusgevoel voor bijna 30.000 studenten van de Vrije Universiteit Amsterdam
 
Implementation
Innovatief merkmanagement vanuit een sterke b(r)and
 
Management
Innovatieve signing en bewegwijzering op academisch niveau
 
Implementation
Effectieve instore campagnes voor 600+ winkels
 
Implementation
Instore campagnes implementeren Oost-Europa
 
Implementation
Van TNT Post naar PostNL: rebranding op nationaal niveau
 
Implementation
Een sterk merk als basis voor goede profilering
 
Implementation
Van zeven stadsdelen naar één uniforme huisstijl
Is jouw merk er ook klaar voor?Stuur een bericht en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Liever nu contact?
Bel ons op +31 88 987 99 00