Blog

Waarom je rebranding in-house uitvoeren een gemiste kans is

En hoe je wél het maximale uit je merkvernieuwing haalt! 

Je merk groeit, past zich aan en beweegt mee met de markt. Dat betekent dat het eens in de zoveel tijd tijd is voor een rebranding. Maar hoe zorg je ervoor dat de implementatie net zo krachtig is als de nieuwe strategie en de ontworpen identiteit? Veel organisaties kiezen ervoor om dit intern op te pakken. Logisch, zou je denken. Want wie kennen de organisatie en het merk nou beter dan de interne teams? Maar hier schuilt een valkuil: wat als we je vertellen dat je met deze aanpak juist kansen laat liggen? 

Group 79

Rebranding: meer dan een nieuw jasje

Een rebranding is meer dan een één-op-één vervanging van het oude logo en de bestaande middelen. Een succesvolle rebranding is een kans om te optimaliseren, te besparen en je merk naar een hoger niveau te tillen. Maar alleen als je het goed aanpakt. 

Een rebrandingtraject bestaat grofweg uit drie fasen: 

  1. Strategie & positionering: het merkverhaal wordt aangescherpt.
  2. Nieuwe identiteit: de nieuwe positionering wordt doorvertaald naar de visuele en verbale merkidentiteit.
  3. Implementatie: de nieuwe of aangepaste identiteit wordt doorgevoerd op alle merkdragers.

 

Die laatste fase – de implementatie – wordt vaak onderschat. En dát is precies het risico van een in-house traject. 

Strategie bepalen

"Er is een grote verleiding om het allemaal zelf te doen, maar dan laten wij jullie impactanalyse zien en jullie 2000 foto's en dan komen ze erachter dat het veel groter is dan je denkt."
Harry van der molen, Directeur Marketing, Communicatie & Public Affairs Firda

De valkuil van 1-op-1 vervanging

Een rebranding is geen simpel proces. Het is een strategisch moment om je merkidentiteit naar een hoger niveau te tillen. Een kans om kritisch te kijken naar àlle merkdragers: van gevel- en autobelettering tot bedrijfskleding, IT-systemen en Office-templates. 

Toch zien we vaak dat organisaties simpelweg de oude huisstijldragers vervangen door nieuwe, zonder na te denken over wat echt nodig is binnen de (toekomstige) situatie van de organisatie. Of over de mogelijkheden voor standaardisatie, efficiëntie en kostenoptimalisatie. 

En dat is een gemiste kans. Waarom precies? 

1. Oude inefficiënties blijven bestaan

Pak je een rebranding niet aan om bestaande processen te herzien, dan blijven verouderde processen gewoon in stand. Hierdoor mis je kansen in efficiëntie en worden de voordelen van je nieuwe huisstijl niet volledig benut. 

Interne teams zitten vaak erg dicht op de materie. Ze kennen de bestaande processen door en door, maar juist daardoor ontstaan er ‘blinde vlekken’ voor inefficiënties. Een externe partner brengt een frisse blik, stelt de juiste vragen en helpt bij het identificeren van optimalisatiekansen die intern vaak onopgemerkt blijven. Zo vernieuw je niet alleen in uitstraling, maar ook in werkwijze. 

2. Kansen op kostenbesparingen worden misgelopen

Zonder een strategische analyse worden huisstijldragers vaak klakkeloos vervangen. Dat betekent onnodige uitgaven aan middelen die niet efficiënt worden ingezet of zelfs overbodig zijn. 

Een externe partij kijkt objectief naar de hele uitrol en ziet direct waar besparingen nodig zijn. Slimme sourcing, schaalvoordelen en strategische keuzes kunnen kosten drukken zonder in te leveren op kwaliteit. Waar interne teams sneller geneigd zijn om zich vast te houden aan ‘hoe het altijd was’, kijkt een externe expert naar ‘hoe het beter kan’. 

3. Kans op kwaliteitsverlies

Een nieuwe huisstijl doorvoeren vraagt om specialistische kennis. De meeste medewekers maken in hun hele carrière maar één keer een rebranding mee. Dat maakt het een ervaringsvak. En juist daardoor zijn mensen met specialistische kennis en expertise van groot belang. 

Een externe partner zorgt ervoor dat de implementatie van begin tot eind strak wordt gemanaged en duurzaam wordt opgezet. Van merkbewaking tot technische expertise: met de juiste aanpak wordt je nieuwe huisstijl consistent en on-brand doorgevoerd. 

Een strategische aanpak die meer oplevert

Een succesvolle rebranding vraagt om meer dan alleen een nieuwe look. Het gaat om slimme keuzes en duurzame implementatie. Dit begint met een kritische analyse:

  • Welke huisstijldragers zijn écht nodig? 
  • Kunnen we standaardiseren om kosten en beheer te vereenvoudigen? 
  • Zijn er nieuwe, efficiëntere oplossingen beschikbaar? 
  • Hoe zorgen we voor kwaliteit zonder onnodige kosten? 
Interne bewegwijzering van Firda die mensen de weg wijst
"Door strategisch te kijken naar de implementatie van een nieuwe huisstijl, bespaar je niet alleen op initiële kosten, maar ook op beheer en onderhoud van huisstijldragers in de toekomst. Door hier bewuste keuzes te maken, kan er tussen de 15% en 25% bespaard worden. Ieder jaar!"
- Tom Dijk, Managing Partner RGN

Van huisstijlvernieuwing naar duurzame optimalisatie

Wij helpen organisaties om rebranding slim aan te pakken. Daarbij kijken we verder dan de esthetiek en zorgen we ervoor dat dat de implementatie pragmatisch, toekomstgericht en duurzaam is. Met onze jarenlange ervaringen weten we hoe we kostenbesparing, efficiënt beheer en hoogwaardige kwaliteit kunnen combineren.

Dus voordat je simpelweg alle huisstijldragers vervangt, vraag jezelf af: is dit de beste oplossing voor de lange termijn? Een kritische en strategische blik bespaart niet alleen geld, maar optimaliseert ook de impact en effectiviteit van je huisstijl

 

Brainstorm op een bord over merkidentiteit

Wil je zeker weten dat jouw rebranding niet alleen een frisse look betekent, maar ook écht meer oplevert? Wij helpen je graag verder. Neem vrijblijvend contact met ons op via het formulier onderaan deze pagina! 

Is jouw merk er ook klaar voor?Stuur een bericht en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Liever nu contact?
Bel ons op +31 88 987 99 00




    Andere
    nieuwsitems