Blog

Wat is Digital Asset Management (DAM)?

Digital Asset Management

Komt het jou ook bekend voor dat je aan het bladeren bent door een eindeloze mappenstructuur om de juiste afbeeldingen te vinden? Dat je geen overzicht meer hebt over alle digitale bestanden die je in huis hebt? Je bent niet de enige. In de meeste bedrijven is het een veel voorkomend probleem om een goede structuur aan te brengen in de totale beschikbare informatie.

Een DAM-systeem (Digital Asset Management), is een managementsysteem dat je ondersteunt bij het opslaan, organiseren, beheren, creëren, delen en het publiceren van al je digitale bestanden.

Digital asset management is een ideale oplossing voor bedrijven en organisaties met veel digitale assets, denk hierbij aan afbeeldingen, documenten, illustraties, presentaties, geluiden en video’s.

Group 79
Strategie bepalen

De meerwaarde van een DAM-systeem voor jouw merk

Verbeterde samenwerking: Medewerkers werken samen aan digitale bestanden. Met een DAM-systeem blijven je bestanden altijd up-to-date en geldt er voor iedereen binnen en buiten de organisatie één ‘single source of truth’, één bron.


Besparen van tijd: Doordat alle assets binnen je organisatie snel en gemakkelijk te vinden zijn hoeven medewerkers niet meer eindeloos te zoeken naar de juiste informatie.


Eenvoudig delen van bestanden: Assets worden eenvoudig en veilig deelbaar binnen en buiten je organisatie.


Beschikbaarheid: Je assets worden opgeslagen in de cloud en zijn overal te bereiken. Door een geavanceerde rechtensysteem beheer je altijd voor wie de bestanden toegankelijk zijn.

DAM-systemen maken de distributie van assets eenvoudiger en minder tijdrovend. De centrale bron zorgt ervoor dat alles gestroomlijnd verloopt, bijvoorbeeld bij alle marketing- en campagne-uitingen. De marketing & communicatie afdeling kan zich concentreren op de inhoud van de content en het merk promoten in plaats van kostbare tijd te verspillen aan het eindeloos browsen door mappen en bestanden.

Het overzicht wordt door een DAM-systeem bewaakt. Je krijgt meer controle over de creatie en de distributie van uw assets. Het biedt de mogelijkheid om toegang te verlenen of te beperken tot specifieke bestanden, waardoor onjuist gebruik wordt voorkomen. Dit kan immers leiden tot merkvervaging. Alle merkrichtlijnen en middelen worden op de gewenste manier toegepast en zijn gemakkelijk up-to-date te houden, waardoor merkconsistentie en daarmee de waarde van jouw merk wordt versterkt.

Nieuwsgierig geworden naar wat een DAM-systeem voor jouw bedrijf of organisatie kan betekenen en hoe dit kan bijdragen aan uw marketing- of communicatiedoelstellingen? Wij bespreken samen de mogelijkheden. Onze DAM-specialisten van Mybrand.center adviseren graag!

Is jouw merk er ook klaar voor?Stuur een bericht en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Liever nu contact?
Bel ons op +31 88 987 99 00




    Andere
    nieuwsitems